הדילמה של כל מחפש עבודה. למי לפנות, לחברת כח אדם, לחברת השמה או לארגון עצמו?
מהן חברות השמה:
בין חברות כח אדם וחברות השמה לא קיים שום הבדל.
ההבדל הוא באופן העסקת העובד.
קיימות שתי שיטות להעסקת העובד, בצורה של השמה ובצורה של העסקה על ידי חברות אלו.
השמה: זהו מצב בו העובד עובר תהליך גיוס בחברת השמה או כח אדם, מתקבל למשרה ונקלט ישירות בתור עובד של אותה החברה.
העסקה (עובד כח אדם): זהו מצב בו העובד עובר תהליך גיוס בחברת השמה או כח אדם, מתקבל למשרה וממשיך להיות מועסק על ידי חברת ההשמה או חברת כח אדם לתקופה של עד 9 חודשים. לאחר מכן, הוא נקלט על ידי החברה להיות עובד החברה והעסקתו על ידי חברת ההשמה/כח אדם מסתיימת או שאינו נקלט וחוזר אל שוק מחפשי העבודה.
- לרוב הארגונים הגדולים בישראל יש מחלקת משאבי אנוש שאחראית בין היתר על גיוס וקליטת עובדים. לעתים החברות נעזרות בחברות השמה או חברות כוח אדם לאיתור העובדים המתאימים. הם מעבירים אליהם משרות רלוונטיות. בתקופת מיתון, בגלל ירידה בכמות הגיוסים, החברות נוטות לצמצם את מחלקות משאבי האנוש ומעבירות את משימת הגיוס לחברות מתמחות בתחום או מגייסות בעצמן. חברות אשר אין להם מחלקת משאבי אנוש, מוציאים את הגיוסים החוצה אל חברות ההשמה כדי לחסוך בעלויות של הקמת המחלקה. הדבר חוסך זמן ומשאבים לחברות ולארגונים המגייסים.
- מה היתרונות והחסרונות לפנות לחברת השמה או ישירות לחברה המגייסת:
פניה לחברות השמה / כח אדם | פנייה ישירה אל חברות וארגונים מגייסים | |
יתרונות | בעקבות המיתון, כמות המשרות הנפתחות היא נמוכה יותר. לכן העומס על מחלקות הגיוס בארגונים יורד והחברות מצמצמות את מחלקות משאבי אנוש שלהם. לכן רוב המשרות מועברות אל חברות ההשמה. | קיימות חברות שמגייסות לבד ולכן קיימות משרות שלא מועברות אל חברות ההשמה. |
היצע רב במקום אחד- לחברות השמה קשרים עם ארגונים רבים, מה שחושף את המועמד להרבה משרות בהרבה ארגונים בו זמנית. | מחפשי העבודה מגיעים ישירות לחברה שמקבלת אותם- ראיון העבודה הוא עם המעסיק הישיר ובכך מתקצר תהליך המיון. | |
בעקבות ניסיון עבודה ארוך מול ארגונים שונים, חברות השמה עשויות להציע למועמד משרות ולתת מידע רחב יותר על החברה והתפקיד המוצע שבחיפוש עבודה עצמאי המועמד לא היה מגיש מועמדות ובכך להרחיב עבורו את האופציות. | אין כפילויות במשרות המוצעות. מחפש העבודה מנהל בעצמו את חיפוש העבודה, בוחר לבד את המשרה שלדעתו הוא מתאים אליה ומגיש מועמדות. | |
חברות ההשמה מכינות את מחפשי העבודה לראיון בחברה המגייסת, כשהם מכירים את אופי החברה, את הדרישות המדויקות של התפקיד ובכך מגדילים את אחוז המתקבלים. | במידה ומחפש העבודה מכיר מישהו מתוך הארגון, הפנייה הישירה מהווה עבורו יתרון. | |
חברות השמה נמצאות בקשר שוטף עם החברה בנוגע למועמד שהם שלחו לחברה, בכך המועמד יודע איפה הוא נמצא בתהליך הגיוס. בנוסף חברות ההשמה יודעות למכור את המועמד שלהם על פני מועמדים אחרים ולקדם את תהליך הגיוס מול החברה המגייסת, בהיותה של חברה מתמחה בתחום הגיוס. |
||
חסרונות | תהליך גיוס ארוך יותר. חברת ההשמה היא זו שמפנה את המועמד המתאים למשרה בחברה ולכן לעתים התהליך יהיה ארוך יותר. | תהליך חיפוש ארוך של משרה. מחפש העבודה צריך לפנות באופן עצמאי לכל חברה בה הוא מעוניין לעבוד. הדבר מצמצם לו את כל האופציות המתאימות עבורו. |
כיוון שיש חברות שמגייסות בעצמן ולא דרך חברות ההשמה, יהיו משרות אליהם המועמד לא ייחשף. | מחפשי העבודה לא מכירים את תהליכי הגיוס של כל חברה. בכך אינם יודעים באיזה שלב הם נמצאים, האם המשרה כבר לא רלוונטית וכד’. עשויים לא לקבל תגובות מהחברות המגייסות. | |
מועמד שפונה למספר חברות השמה במקביל, עשוי לקבל את אותן הצעות עבודה מחברות השמה שונות, המידה ואלה עובדות עם אותו הארגון. |